söndag 2 augusti 2009

Rabarber under marängtäcke

Pajdeg
2½ dl vetemjöl
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100g margarin
1 ägg

Fyllning
Ca 750g rabarber
1dl strösocker
1dl vatten
1-2 msk färsk, riven ingefära

Marängtäcke
3 äggvitor
1dl strösocker


  1. Börja med pajdegen. Sätt ugnen på 225ºC. Blanda mjöl, strösocker, vaniljsocker och matfett skuret i bitar i en matberedare. Arbeta samman allt till en grynig massa.
  2. Tillsätt ägget. Arbeta samman allt till en deg. Kavla eller platta ut degen till en rund platta, ca 28 cm i diameter.
  3. Lägg pajplattan i en pajform. Nagga pajbottnen med en gaffel. Låt degen vila i kylen mins 10min.
  4. Grädda pajskalet i nedre delen av ungen ca 10min. Låt pajskalet svalna. Sänk ugnsvärmen till 150 ºC.
  5. Gör fyllningen. Skala rabarbern. Skär den i ca 3cm långa bitar. Lägg bitarna i en kastrull. Tillsätt socker, vatten och riven ingefära. Låt blandningen koka ca 5min.
  6. Låt allt kallna. Ta med en hålslev upp rabarberbitarna. Låt dem rinna av väl. Fördela rabarber bitarna i pajskalet.
  7. Gör marängtäcket. Börja med att vispa äggvitorna till ett fast skum. Blanda sedan försiktigt ner sockret. Fördela marängsmeten ovanpå rabarbern. Grädda pajen mitt i ungen ca 15min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar